Jouw gast kan de beste horecaervaring ooit krijgen omdat je een vis naar zijn hoofd gooit. Vol positieve energie en met een dikke glimlach verlaat hij jouw horecagelegenheid. Als je een vis uitkiest bij jouw restaurant dan roept de ober dat naar de keuken. Die smijt de vis vervolgens dwars door de zaak naar jou en jij laat de vis aan de gast zien en haalt er een paar grappen mee uit. Je laat de vis bijvoorbeeld de oma uit het gezelschap een kusje geven.
Zeg Frank: “Wat heb jij gebruikt tijdens het schrijven van deze blog?”. Helemaal niets! Bovenstaande situatie gebeurt echt op een plek op deze planeet. Het is alleen geen restaurant maar de Seatlle vismarkt. De mensen daar werken met zo ontzettend veel plezier dat klanten uit de hele wereld langskomen om dit te ervaren.
Deze methode is uitgewerkt tot de FISH methode. Het is supereenvoudig toe te passen en iedereen kan er meteen mee beginnen. De teams die dit toepassen barsten van de energie en vinden hun werk oprecht hartstikke leuk. Bovendien draaien ze meer omzet, rockt de teamspirit de pan uit en creëer je de ultieme gastbeleving.
De FISH methode bevat vier uitgangspunten. Ik zal ze kort toelichten en vertellen hoe jij als horecavakman of –vrouw dit toe kunt passen.
Spelen
Maak plezier tijdens je werk en betrek gasten daarbij. Wees spontaan en creatief. Samen met mijn collega Amanda begin ik soms spontaan te dansen in de zaak. Sommige gasten vinden dat geweldig en doen gezellig mee. Of doe het in de keuken en laat die gekke koks even swingen. Geef iemand aan de bar een ijsklontje en laat hem die in een glas gooien. Laat mensen met een dobbelsteen aan tafel gooien en als ze drie gooien krijgen ze een cadeautje. Hoe je dit doet maakt helemaal niets uit, zolang je maar lol maakt met je gasten.
Hoe kun jij spelen met je gasten?
Ze blij maken
Door iets speciaal te doen wat jouw gast niet verwacht kun je iemand blij maken. Dat kan superklein zijn zoals een extra koekje. Zelf heb ik laatst een takje munt in een ijsblokje gedaan en die op een schoteltje gelegd.
Hoe kun jij je gasten blij maken?
Erbij zijn
Als je met een gast in gesprek bent richt je jouw aandacht volledig op de gast. Je geeft hem 100 procent aandacht. Ja die bel staat te ringelen, er komen nieuwe gasten binnen en er moet een dienblad gelopen worden. Die 5 seconden dat je een bestelling opneemt ben je er volledig voor de gast. Je maakt oogcontact en je lacht. Dit geeft de gast rust en vertrouwen in jou dat alles vanavond goed komt. De gast kan lekker achterover leunen en genieten van het moment.
Je houding kiezen
Werken in een viswinkel is zwaar en goor werk. Je moet retevroeg je nest uit. Toch maken deze gasten er elke dag een feest van. Zij kiezen er voor om er iets leuks van te maken. Elke dag bouwen ze weer een feestje. Die energie is besmettelijk. Jij kunt kiezen om positief je werk te benaderen
Het gaat erom dat je verantwoordelijk neemt richting jouw collega’s en gasten.
Hoe wil je dat mensen aan jou denken? Als die chagrijn of die toffe dude waar het altijd feest mee is?
Supertof dat je deze eerste blog gelezen hebt! Beelden komen alleen beter over dan woorden dus check deze video!
Wil je kennismaken met FISH? Ik ken een dame die supertoffe workshops geeft hierin.